kierunek dla zdrowych jelit

Po co spożywać błonnik i czym go uzupełniać?

 

Błonnik to mieszanina różnych substancji, które nie są trawione przez enzymy obecne w układzie pokarmowym człowieka, ale mają znaczenie dla funkcjonowania tego układu. Ma pochodzenie roślinne i składa się m.in. z celulozy, pektyn i śluzu roślinnego. Wyróżnia się błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Każdy ma inne znaczenie dla organizmu człowieka.

Po co nam błonnik?

Lista korzyści jest długa. Błonnik przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi i mniejszego wchłaniania szkodliwych trójglicerydów i cholesterolu. Dzięki temu korzystnie wpływa na układ krążenia. Obniża także stężenie glukozy we krwi. To sprawia, że spada zapotrzebowanie na insulinę.
Błonnik ma również spory i różnoraki wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Wspomaga regulację pracy jelit i poprawia motorykę przewodu pokarmowego. Wpływa na regulację rytmu wypróżnień. Ma też pozytywny wpływ na rozwój prawidłowej flory jelitowej.
Rozpuszczalne składniki błonnika mają zdolność pęcznienia w żołądku, a poprzez to zmniejszania uczucia głodu i dawania odczucia sytości. Wspomagają też usuwanie z organizmu substancji toksycznych. Z kolei błonnik nierozpuszczalny wykazuje wpływ na perystaltykę jelit i regulację rytmu wypróżnień.

Uzupełnianie błonnika

Źródłem korzystnego błonnika są przede wszystkim roślinny. Koniecznie należy wspomagać trawienie poprzez włączanie ich do zrównoważonej codziennej diety. W naszym jadłospisie powinny się znaleźć produkty zbożowe: kasze, produkty z mąki, otręby czy wręcz same nasiona. Tam błonnika jest najwięcej. Ale znajdziemy go też w nasionach roślin strączkowych, w warzywach i owocach. Możliwości jest w zasadzie tyle, ile mamy jadalnych produktów pochodzenia roślinnego.

Błonnik a zespół jelita drażliwego

Powszechnie uważa się, że jedną z przyczyn wystąpienia objawów zespołu jelita drażliwego jest niedostateczne spożycie błonnika pokarmowego. Choroba ta charakteryzuje się uciążliwymi bólami brzucha, zaparciami lub biegunkami, występowaniem wzdęć i szeregu innych objawów, które w efekcie mogą mieć wpływ nawet na stan psychiczny chorych. Włókno pokarmowe, którym jest błonnik, od dawna jest też stosowane w leczeniu różnych problemów trawiennych. W toku analiz wykazano wpływ błonnika rozpuszczalnego w wodzie na łagodzenie objawów zespołu jelita drażliwego. Ma tu znaczenie fakt, iż fermentacja błonnika w okrężnicy, czyli w jelicie grubym, powoduje wytwarzanie kwasu masłowego. Substancja ta z kolei odbudowuje florę bakteryjną jelit i daje energię komórkom nabłonka jelitowego.
W przypadku niedoboru błonnika i wynikającej z tego obniżonej zdolności organizmu do wytwarzania kwasu masłowego, substancję tę można suplementować. Dostarcza się ją wówczas w postaci preparatów zawierających maślan sodu (jak np. Intesta). Dowiedziono, iż chorzy cierpiący na zespół jelita drażliwego odczuwają istotną poprawę samopoczucia i złagodzenie bólu trzewnego po podaniu preparatów zawierających maślan sodu.