kierunek dla zdrowych jelit

Jak skutecznie chronić się przed chorobami układu trawiennego?

 

Nasz układ trawienny to niezwykle skomplikowana aparatura, a jej prawidłowe funkcjonowanie ma wpływ na cały nasz organizm, dlatego właściwe dbanie o jej stan jest kluczowe dla zdrowego życia. Układ pokarmowy narażony jest na wiele chorób i infekcji, o podłożu bakteryjnym, wirusowym, nowotworowym czy toksycznym. Najczęściej objawiają się one wymiotami, biegunkami, zaparciami czy wzdęciami. Dużej części z nich można zapobiegać poprzez podjęcie właściwych działań profilaktycznych.

Rodzaje infekcji

Objawy infekcji wirusowych i bakteryjnych to najczęściej biegunki, wymioty, gorączka, bóle brzucha, najczęściej ich przyczyn możemy poszukiwać w zmianie otoczenia, a co za tym idzie zmianą otaczającej nas flory bakteryjnej (tzw. biegunki podróżne), nieprawidłowym przestrzeganiu zasad higieny osobistej jaki i spożywanych przez nas pokarmów.

By skutecznie zmniejszać szanse na infekcjom o takim podłożu musimy często, dokładnie myć dłonie (szczególnie przed spożywaniem i przygotowywaniem posiłków), świeże warzywa i owoce przed ich spożyciem. Należy unikać spożywania surowego mięsa, jajek, owoców morza, szczególnie kiedy nie mamy pewności co do ich świeżości i warunków w jakich były przechowywane. Należy również zadbać o przechowywanie produktów w niskich temperaturach i zwracać uwagę na daty przydatności produktów do spożycia.
Gdy podróżujemy, szczególnie w rejonach egzotycznych, o niskim standardzie higienicznym, powinniśmy zrezygnować z próbowania potraw na targach, picia wody z kranu, czy używania lodu do drinków czy napojów. Do picia, mycia zębów i przygotowania potraw powinniśmy używać wody butelkowanej, fabrycznie zabezpieczonej.  Dokładne mycie naczyń przed i po posiłku również zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia objawów infekcji.
W przypadku popularnych w naszym otoczeniu tzw. gryp żołądkowych powinniśmy unikać kontaktu z osobami chorymi i ich wydzielinami.

Choroby układu pokarmowego w antybiotykoterapii

Efektem ubocznym leczenia antybiotykowego często są zaburzenia struktury flory bakteryjnej układu trawiennego. Może to skutkować biegunkami lub problemami z trawieniem, które dość szybko ustępują po zakończeniu leczenia. Jednym z powikłań leczenia antybiotykowego jest tzw. rzekomobłoniaste zapalenie jelit, którego przyczyną są toksyny wytwarzane przez bakterie odporne na antybiotyk. By unikać tego typu powikłań należy w trakcie leczenia stosować preparaty probiotyczne. Probiotyki to preparaty farmakologiczne lub produkty spożywcze, które zawierają adekwatne ilość wybranych mikroorganizmów i trafiają do właściwych części jelit, tworzą one barierę przeciwko patogenom, hamują ich wzrost i wpływają pozytywnie na odnowę ścian jelit.

Wszechobecny pośpiech i życie w stresie zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu pokarmowego. Stres zaburza procesy trawienia i powoduje dłuższe zaleganie spożytych pokarmów w jelitach. Jest to spowodowane nadmierną aktywacją układu współczulnego odpowiadającego za pobudzenie naszego organizmu i jego wzmożoną aktywność. Spowalnia on jednak proces trawienia. Nadmiar stresu może też obniżać odporność na infekcje. Najczęstsze przyczyny zaburzeń trawiennych  spowodowanych stresem to: nieregularne spożywanie dużych ilości jedzenia, przyjmowanie niedostatecznej ilości płynów (1,5-2 litry dziennie), siedzący tryb pracy/życia, brak aktywności fizycznej.

Nieregularne i niepełne wypróżnianie oraz wstrzymywanie stolca

Gdy jesteśmy zakażeni bakterią Helicobacter pylori (odpowiadającą za wrzody żołądka i dwunastnicy) stres może doprowadzić do jej aktywizacji i pojawienia się objawów choroby wrzodowej. Objawy to ból w nadbrzuszu pojawiający  się ok. 2 godziny po posiłku i łagodniejący po spożyciu jedzenia. Stres utrudnia także leczenie wrzodów zaburzając regenerację błony śluzowej żołądka oraz jej ukrwienie. Prowadzi również do nadmiernej produkcji kwasu solnego w żołądku co prowadzi do zaostrzenia choroby. W profilaktyce prócz przestrzegania zasad higieny ważne jest ograniczenie stresu, picia kawy i palenia papierosów oraz niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Posiłki powinniśmy spożywać regularnie, unikając potraw nasilających dolegliwości.
By w sposób świadomy i skuteczny dbać o cały nasz układ trawienny musimy stosować dietę bogatą w błonnik, odpowiednią ilość płynów, unikać diety ciężkostrawnej i tylko i wyłącznie mięsnej, jeść dużo owoców i warzyw, ograniczyć spożycie alkoholu i palenie papierosów. Jednocześnie do naszego życia koniecznie powinniśmy wprowadzić regularną aktywność fizyczną.